ارتودنسی تک دندان

ارتودنسی تک دندان چگونه است؟ + معرفی روش‌های ارتودنسی یک دندان

ارتودنسی تک دندان برخلاف تصور عمومی می‌تواند بسیار بیشتر از زیبا کردن لبخند مفید واقع شود. ارتودنسی یک دندان در مواردی که دندان کج از دندان‌های جلویی باشد، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. با این وجود ممکن است فکر کنید ارتودنسی تک دندان برای دندان‌های عقبی که دیده نمی‌شوند، چندان ضروری نیست. اما در حقیقت اینگونه نیست. در این مطلب قصد داریم دلایل انجام ارتودنسی تک دندان، روش‌های ارتودنسی برای یک دندان و هزینه ارتودنسی تک دندان را بررسی کنیم. اگر قصد ارتودنسی یک دندان خود را دارید، با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


آیا ارتودنسی برای یک دندان امکانپذیر است؟

این سوال بسیاری از مراجعه کنندگان مطب های ارتودنسی است. پاسخ این سوال مثبت است. اما یک نکته مهم در صاف کردن تک دندان کج وجود دارد. (متخصص ارتودنسی در غرب تهران)

ارتودنسی تک دندان

بسیاری از افراد که تنها یکی از دندان های جلوی آن ها مثل یک دندان نیش و یا یک تک دندان در قسمت های عقب فکشان کج است، تصور می کنند انجام ارتودنسی برای تک دندان به این صورت است که نیازی به اعمال نیرو به سایر دندان ها نیست. اما این یک تصور اشتباه است. در ارتودنسی دندان تک لازمست تا براکت ها و ابزارهای متحرک فضای مورد نیاز آن دندانی که کج شده است را با حرکت جزئی سایر دندان ها ایجاد کنند. پس دقت داشته باشید که در این حالت هم، بسته به اندازه فک شما و شرایط دندان کج، ممکن است براکت روی سایر دندان هایتان نیز نصب شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اصول مراقبتی در دوران ارتودنسی را بخوانید.

بخوانید
آیا ارتودنسی فک پایین یا بالا به تنهایی امکان پذیر است؟ + عوارض ارتودنسی یک فک چیست؟

چرا باید ارتودنسی تک دندان را انجام داد؟

ارتودنسی یک دندان نیش کج یا یکی از دندان‌های جلویی، به معنای داشتن لبخندی بی‌نقص است. ارتودنسی تک دندان و ردیف کردن آن با سایر دندان‌ها می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای روی اعتماد به نفس فرد بگذارد. از فواید ارتودنسی تک دندان در زیبایی و اعتماد به نفس که بگذریم، باید به نقش ارتودنسی برای یک دندان در سلامت دندان‌ها نیز توجه کرد.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: تفاوت پین و پست دندان

کج بودن یک دندان به دندان‌های کناری فشار وارد می‌کند. این مسئله به مرور زمان منجر به پوسیدگی دندان‌های کناری خواهد شد. خود دندان کج نیز فشار بیشتری نسبت به دندان‌ها تحمل کرده، و احتمال پوسیدگی آن (زودتر از سایر دندان‌ها) وجود دارد. ارتودنسی تک دندان کج، از انحراف و کج دیده شدن فک‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که بی توجهی به ارتودنسی یک دندان می‌تواند روی موارد زیر تأثیر بگذارد:

  • جویدن غذا
  • گوارش
  • ادای درست برخی کلمات

با توجه به این موارد، ارتودنسی یک دندان نیش، جلویی و یا حتی دندانی که در قسمت عقبی فک قرار دارد، اهمیت بالایی دارد. اگر شما نیز یک دندان کج در دهان خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت برای ارتودنسی تک دندان اقدام کنید. درباره هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت بیشتر بخوانید.

بخوانید
دستگاه هدگیر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟ + آیا به اصلاح دندان ها کمک می کند؟

دلایل لزوم ارتودنسی یک دندان چیست؟

مدام این سوال برای بیماران پیش می آید که اگر فقط یک دندان انحراف دارد، چرا باید عمل ارتودنسی تک دندان را انجام داد؟ چون یک انحراف کوچک یا کجی در یکی از دندان ها معایب و عوارض زیادی را به دنبال دارد. حال این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • اگر دندان در جای درست قرار نگرفته باشد هنگام خوردن غذا باید فشاری زیادی را تحمل کند. بنابراین در کمترین زمان ممکن دچار عارضه می شود.
  • به عقیده ارتودنتیست انحراف تک دندان به دیگر دندان های جانبی فشار آورده و آن ها را در معرض پوسیدگی قرار می دهد.
  • اگر دندان ها انحراف داشته و با مرتب نباشند به استخوان فک فشار می آورند. بنابراین حتی انحراف یک دندان نیز می تواند موقع غذا خوردن به فک شما آسیب بزند.
  • زیبایی ظاهری یکی از بارزترین دلایل نیاز به ارتودنسی تک دندان است. زیرا اگر یکی از دندان ها به ویژه دندان جلویی انحراف داشته باشد، مسلما زیبایی لبخند شما را تهدید می کند. در نتیجه همین مسئله اعتماد به نفس شما را به طور چشمگیری کاهش می دهد. درباره وسایل دندانپزشکی و کاربرد آنها بیشتر بخوانید.

معرفی روش های ارتودنسی تک دندانی

از روش های ارتودنسی تک دندانی می توان به سه روش ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و لیزر درمانی اشاره کرد.

  1. ارتودنسی ثابت:

اگر از این روش برای رفع نامنظمی یک دندان استفاده شود، براکت ها روی همه دندان ها قرار می گیرند تا دندان کاملا جابجا شود.

  1. ارتودنسی متحرک:
بخوانید
ارتودنسی کاموفلاژ چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از روش های درمان ناهنجاری دندان ارتودنسی متحرک است. در این روش وسایل ارتودنسی برای مدت معینی که توسط متخصص ارتودنسی تعیین می شود در دهان قرار می گیرند. در این روش دوره درمان کمتر از زمان لازم برای ارتودنسی تمامی دندان ها است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر درباره  ارتودنسی متحرک بخوانید.

  1. درمان با لیزر

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که از لیزر برای رفع ناهنجاری دندان استفاده می شود. پزشک متخصص در یک جلسه دندان نامنظم را با استفاده از لیزر بریده و آن را صاف می کند.

ارتودنسی تک دندان

از معایب این روش می توان به از بین رفتن مینای دندان و افزایش آسیب پذیری دندان ها در برابر پوسیدگی اشاره کرد.

ارتودنسی دندان نیش

دندان های گوشه دهان نیش نامیده می شوند. این دندان ها تاثیر زیادی در سلامت دندان ها دارند. اکثر افراد با مشکل بیرون زدگی دندان نیش یا خارج شدن از قوس دندانی دست و پنجه نرم می کنند.

بسیاری از افراد ممکن است کشیدن دندان نیش را به ارتودنسی ترجیح دهند، در صورتی که این باور اشتباه است زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، دندان نیش علاوه بر سلامتی، در پرتر نشان دادن صورت و لب ها نیز تاثیر زیادی دارد. افتادن یا کشیدن دندان نیش باعث فرورفتن ناحیه لب، عمیق شدن خط لبخند و … می شود. افتادن زودهنگام دندان های شیری و عدم درمان به موقع می تواند باعث کمبود فضا برای رشد دندان نیش شود. در اغلب موارد، اگر دندان نیش فضای کافی برای رشد نداشته باشد، در محل شلوغ تر و بالاتر از محل طبیعی خود رشد می کند.

بخوانید
ارتودنسی دندان چیست؟ + بررسی عوارض ارتودنسی دندان در تمام سنین

علاوه بر کمبود فضا، عوامل ژنتیکی را می توان از دیگر دلایل رویش دندان نیش نام برد. در این حالت نیش به سمت داخل فک بالا تغییر جهت می دهد و از آنجا رشد می کند. در برخی موارد در همان محل پنهان و بدون رویش باقی می ماند، به همین دلیل در بسیاری از موارد دیده می شود که بیماران تا بزرگسالی متوجه وجود دندان مخفی در سقف دهان خود نمی شوند.در این صورت باید دندان خود را به متخصص ارتودنسی نشان دهید.

ارتودنسی تک دندان

اگر بتوان دندان پنهان را بیرون آورد و در موقعیت صحیح قرار داد، پزشک درمان ارتودنسی دندان را آغاز می کند. پس از باز شدن فضای کافی و رشد دندان نیش نهفته بیمار، جراحی برای آشکار شدن تاج دندان انجام می شود. از جمله عوامل موثر در موفقیت درمان نیش نهفته می توان به سن بیمار، محل ضربه، زاویه ضربه، عمق ضربه و میزان فضای دندانی اشاره کرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله رنگ های ارتودنسی را بخوانید.

در صورتی که با ارتودنسی نتوان دندان نیش را در موقعیت صحیح قرار داد و با اعمال نیروی ارتودنسی احتمال آسیب به ریشه های دیگر دندان های مجاور وجود داشت، پزشک مجبور است دندان نیش پنهان را با ارتودنسی خارج کند و در صورت لزوم ایمپلنت گذاشته شود. در فضای خالی ایجاد شده دادن

ارتودنسی دندان کج

ارتودنسی کج تک دندانی را نمی توان با ارتودنسی ثابت درمان کرد زیرا ارتودنسی ثابت برای مرتب کردن مجموعه ای از دندان ها در کنار هم است. در بیشتر موارد، دندان کج با استفاده از ارتودنسی متحرک و پلاک های متحرک صاف می شود.

بخوانید
هر آنچه را که باید در مورد جراحی فک و صورت بدانید!

ارتودنسی دو دندان جلو

دو دندان جلویی برخی افراد نامنظم و حالت خرگوشی دارند. ارتودنسی دندان خرگوش به راحتی قابل درمان نیست و نیاز به تخصص و تجربه دارد.

ارتودنسی تک دندان

مانند ارتودنسی یک دندان کج، ارتودنسی دو دندان جلویی را نمی توان با استفاده از ارتودنسی ثابت انجام داد زیرا نمی توان دو دندان را با سیم کوتاهی که بین آنها قرار می دهد صاف کرد.

ارتودنسی چند دندان

اگر می خواهید از ارتودنسی ثابت استفاده کنید و بین دندان ها سیم قرار دهید، ارتودنسی چند دندانی منطقی تر است زیرا تعداد دندان های نامرتب باید به اندازه ای باشد که بتوانید بین آنها سیم قرار دهید. در ارتودنسی دندانپزشک متخصص باید بهترین روش را انتخاب کند تا زمانی که دندان های ارتودنسی و دندان های غیر ارتودنسی به هم می رسند به اصطلاح مراحلی پیش نیاید. در ارتودنسی چند دندانی معمولاً دندان های قدامی درگیر ارتودنسی می شوند و دستگاه های ارتودنسی روی دندان های خلفی نصب نمی شوند.

مرتب کردن دو یا چهار دندان

پلاک اینمان یک بریس متحرک و شگفت انگیز است .  پلاک اینمان دارای رشته‌های فنری از جنس نیکل تیتانیوم است که به آرامی به دو قوس ردیف کننده (aligner bows) در جهت مخالف با یکدیگر نیرو وارد می‌کند و دندان‌ها را به موقعیت جدید خود هدایت می‌کند. این نیروهای ملایم بر طیف وسیعی از حرکات فعالیت می‌کنند، به همین دلیل است که Inman Aligner به سرعت عمل می‌کند. نتیجه و اثر بخش بودن این پلاک را در مدت زمان ۱۲ تا ۱۶ هفته می توانی ببینید . این بریس می‌تواند دو تا چهار دندان جلو را هدف بگیرد و اصلاح کند نوع پلاک باید در یک زمان تنها روی یک فک اعمال شود، زیرا ممکن است بیمار احساس کند جسم بسیار بزرگی در دهان دارد.

بخوانید
بهترین برندهای ایمپلنت دندان سوئیسی

ارتودنسى دو دندان جلو

بعضی از افراد دو دندان جلویی آنها نامرتب است و حالت خرگوشی دارد  .ارتودنسی دندان های خرگوشی به سادگی درمان نمی شود و نیازمند تخصص و تجربه است . مانند ارتودنسی تک دندان کج ارتودنسی دو دندان  جلو را نیزنمی توان با استفاده از ارتودنسی ثابت انجام داد زیرا دو دندان نمی توانند با سیم کوتاهی که در بین آن ها قرار می گیرد صاف شوند .

اهمیت ارتودنسی تک دندان چیست؟

در برخی از کودکان یکی از دندان های قدامی بالا در موقعیت نامناسبی رشد می‌کند و در پشت دندان‌های فک پائین قرار می‌گیرد. این حالت یکی از درمان های اورژانس‌ های ارتودنسی است و در اولین زمان بعد از تشخیص باید اصلاح شود.

در صورت عدم پیگیری و یا مراجعه‌ی دیر هنگام در زمان نیاز به ارتودنسی تک دندان، تحلیل لثه در فک پائین و سایش بر روی دندان نامرتب فک بالا اتفاق می‌افتد که می‌تواند عوارض غیرقابل برگشت بر جا بگذارد. بهتر است در حدود ۷ سالگی و رویش دندان‌های دائمی جهت بررسی نیاز به درمان ارتودنسی تک دندان کودک خود به کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه کنید.

هزینه ارتودنسی یک دندان کج چگونه است؟

هزینه ارتودنسی تک دندان مانند قیمت سایر روش های ارتودنسی ثابت نیست و از فاکتورهای مختلفی تأثیر می پذیرد.هزینه ارتودنسی تک دندان بستگی به این دارد که فرد از چه روشی برای درمان استفاده می کند.از دیگر فاکتورهایی که بر روی قیمت ارتودنسی یک دندان کج تأثیر می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول درمان(هرچه درمان پیچیده تر باشد، زمان درمان نیز طولانی تر و هزینه نیز افزایش پیدا می‌کند.)
  • سابقه متخصص
  • شهری که در آن زندگی می کند
  • نوع براکت انتخاب شده
  • روند آماده سازی دندان جهت ارتودنسی
ارتودنسی تک دندان

بعضی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارتودنسی یک دندان کج را می توان کنترل کرد اما بعضی دیگر به وضعیت دندان های شما بستگی دارد.بهترین روش برای اطلاع از هزینه ارتودنسی یک دندان کج مراجعه به مطب یا کلینیک مدنظر است. بعد از این که متخصص ارتودنسی وضعیت دندان‌های شما را دقیق بررسی کرد می‌تواند قیمت ارتودنسی را اعلام کند.

بخوانید
آیا ارتودنسی بر زیبایی چهره هم تاثیر دارد؟

بررسی نکات مهم ارتودنسی یک دندان کج

  1. ممکن است تصور کنید که در ارتودنسی تک دندان کج تنها همان دندان هدف درمان قرار دارد. اما باید بدانید که در ارتودنسی دندان برای یک دندان نیز براکت‌ها کل فضای دهان را اشغال خواهند کرد. با این حال، در ارتودنسی تک دندان نیروی آنها به دندان کج وارد می‌شود.
  2. اینکه فقط یک دندان در ارتودنسی یک دندان نیش یا دندان‌های دیگر وجود دارد، نباید باعث اهمال شما در تکمیل طول درمان شود. فرامشو نکنید که حتی یک دندان هم می‌تواند دوباره به جای قبلی خود برگردد.
  3. اگرچه ارتودنسی تک دندان برای همه برای یک دندان انجام می‌شود، اما مدت درمان برای افراد مختلف با توجه به میزان انحراف دندان، جایگاه دندان و شرایط او متفاوت خواهد بود.
  4. اگر فکی که دندان کج در آن قرار دارد نیز دچار انحراف شده باشد، متخصص می تواند هنگام ارتودنسی تک دندان، درمان آن فک را نیز آغاز کند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با ارتودنسی تک دندان آشنا شدید. همچنین از روش‌های ارتودنسی یک دندان آشنا شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

بخوانید
ارتودنسی دندان چیست؟

سوالات متداول

ارتودنسی یک دندان با لیزر چگونه است؟

یکی از روش های ارتودنسی تک دندان استفاده از لیزر است. در این روش پزشک دندان کج را با استفاده از لیزر تراش می دهد تا شکلی صاف، مرتب و منظم به دندان ببخشد. ولی این روش معایبی نیز دارد. بنابراین مینای دندان را از بین برده و پوسیدگی سریع دندان ها را به دنبال دارد.

آیا ارتودنسی یک دندان امکان پذیر است؟

امروزه پیشرفت علم پزشکی همراه با تکنولوژی این امکان را برای بیماران فراهم کرده است که استرسی برای هر نوع ناهنجاری درمانی نداشته باشند. درنتیجه با وجود این ناهنجاری ها می توانند به زیبایی فک و دندان خود دست یابند. حال اگر فقط یکی از دندان ها انحراف داشته باشد ارتودنتیست با انجام عمل ارتودنسی دندان می تواند کجی دندان را درمان نماید. بنابراین با چنین کاری دیگر به روش هایی همچون ونیر، لمینت و … که به بافت دندان آسیب می رساند، نیازی نیست. ارتودنسی به مرور زمان دندان کج و انحراف یافته را صاف می کند بدون اینکه به دندان های اطراف آسیب بزند.

پیشنهاد ما به شما

عوارض ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چیست؟ + بررسی عوارض ارتودنسی دندان در تمام سنین

ارتودنسی دندان به هیچ وجه یک روش درمانی خطرناک نیست. اگر قرار بود مرتب کردن …

دیدگاهتان را بنویسید