تأثیرات میوه بر سلامتی و عملکرد بدن

با وجود خواص زیادی که میوه‌ها دارند، جای تعجب نیست که همیشه بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز، فیبر و آنتی اکسیدان‌ هستند و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند. با این همه، نسبت به سبزیجات قند بیشتری دارند. به همین دلیل این سؤال پیش می‌آید که آیا میوه‌ها سبب اضافه وزن نمی‌شوند؟ میوه ها حاوی بسیاری از مواد مغذی هستند و اگر می خواهید شکر بخورید، میوه بهترین انتخاب است. خبر خوب این است که میوه هایی که میزان قند پایینی دارند، حاوی بالاترین میزان مواد مغذی هستند، از جمله آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی. از طرف دیگر، برخی افراد قند را بهتر از مواد دیگر هضم و پردازش می کنند. اگر شما فردی هستید که به رژیم لاغری خوب پاسخ می دهید، باید مراقب باشید. در این مطلب به بررسی این موضوع و تأثیرات میوه بر سلامتی و عملکرد بدن خواهیم پرداخت.

آیا خوردن میوه باعث چاقی می شود؟

قند موجود در میوه ها فروکتوز است. مصرف غیر متعادل و افراطی فروکتوز سبب ایجاد مشکلاتی برای سلامتی مانند افزایش وزن خواهد شد.

بخوانید
دندانپزشکی ترمیم و زیبایی چیست؟ + معرفی خدمات دندان پزشکی ترمیم و زیبایی

از فروکتوز ( قند میوه) چه می‌‌دانید؟

قند میوه از یک مولکول ساکارز (دو مولکول گلوکز و فروکتوز) تشکیل شده است که میزان گلوکز و فروکتوز موجود در میوه‌ها متغیر است. فروکتوز به لحاظ فرمولی شبیه گلوکز ( C6H12O6 ) می‌‌باشد، اما متابولیسم متفاوتی از گلوکز دارد. گلوکز به پانکراس اثر کرده و باعث تحریک تولید انسولین می‌‌شود در حالی که فروکتوز موجود در کبد به تری گلیسرید تبدیل شده و در نتیجه به شکل چربی ذخیره می‌‌شود. فروکتوز به دلیل پایین بودن نمایه گلایسمی به بیماران دیابتی قابل توصیه است. مقادیر بالای دریافت فروکتوز در انسان نشان داده است که می‌‌تواند با بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی، آلزایمر و دیس لیپیدمی ارتباط داشته باشد.

از آنجایی که فروکتوز از جمله قندهایی است که حاوی اثرات مخرب بر وزن بدن، چربی های خون، قندخون، فشارخون، اسید اوریک و شاخص های بیماری کبد چرب غیر الکلی می باشد، بنابراین، این چربی تولید شده می تواند در وقوع بسیاری از بیماری های مخاطره انگیز اثر داشته باشد، هرچند که ارتباط میان مصرف فروکتوز و وقوع بیماری قلبی را تایید نمی کنند، اما سطح بالاتری از مطالعات نشان می دهد که مصرف قند فروکتوز در هر دو فرم جامد یا مایع، هنگامی بر بیماری قلبی اثرات مضر دارند، که با رژیم غذایی با کالری اضافی همراه باشد.

بخوانید
درمان دندان شکسته و علت های آن

اگرمقدار یکسانی فروکتوز با دیگر منابع کربوهیدراتی جایگزین شود،کالری اضافی قابل توجهی به فرد می رساند، همچنین میوه‌ها تنها باعث دوباره پُر شدن ذخایر گلیکوژنی کبد و وقوع بیماری هایی چون چاقی، بیماری های قلبی و… می‌شوند. مصرف بیش از حد خوراكی‌ها و میوه‌های خیلی شیرین كه قند ساده دارند، قندخون را خیلی سریع بالا می‌برد و از آنجا که قند زیاد در خون، سم محسوب می‌شود، بدن عكس‌العمل‌ نشان می‌دهد و مقدار زیادی انسولین ترشح می‌كند.

افزایش انسولین هم باعث خواهد شد در مدت كوتاهی قندخون افت كند و میزان گرسنگی در زمان مشخص،بیشتر شود. این روند، افزایش كلی دریافت خوراك را در پی دارد، بنابراین بصورت غیرمستقیم هم، باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود. البته برای کسب اطاعات بیشتر میتوانید به مقاله آیا میوه‌ها لاغرکننده هستند یا چاق‌کننده؟‌ مراجعه کنید.

درباره آندومتریوز و روش‌های تشخیص آن چه می دانید؟

آندومتریوز از کلمه ی آندو یا آندومتر گرفته شده، یعنی بافت داخلی رحم که در طی دوران قاعدگی مهمترین بخش برای ایجاد خونریزیه. هرماه در دوره قاعدگی سلول­­های داخل رحم فرو می‌ریزند و با خون پریود از بدن خارج می‌شوند، اما اگر این سلول‌ها به دلایل نامشخص از بدن خارج نشوند و بیرون از رحم رشد کنند بیماری آندومتریوز را به وجود می‌آورند. به دنبال این اتفاق این سلول‌ها می‌توانند در قسمت های دیگه ی بدن از جمله: تخمدان ها و روده‌ها و روی سطح داخلی لگن رشد کنند و باعث ایجاد التهاب، درد شدید، چسبندگی و کیست‌های خاص آندومتریوز شوند و همین‌طور ممکنه بافت آندومتر در ریه و حتی مغز هم وجود داشته باشه که البته بسیار نادره. آندومتریوز و کیست‌های مرتبط با آن زمانی ظاهر می‌شوند که بافت رحم به‌طور غیرعادی و نامتناسب خارج از محدوده خود رشد کند و منجر به ایجاد کیست‌های آندومتریوز شود. این کیست‌ها عامل بروز علائمی مثل درد و خونریزی هستند و بر قدرت بارداری تأثیر منفی می‌گذارند. در این مقاله سعی داریم به بررسی آندومتریوز، علت این بیماری و راه‌های درمانی آن که توسط متخصصین پزشکی زنان امکان پذیر است بپردازیم، با ما همراه باشید.

بخوانید
بررسی مراکز خرید کالای دندانپزشکی و معرفی شرکت‌های تولید کننده مواد و لوازم دندان پزشکی

آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یک اختلال رحمی اغلب دردناک است که در طی آن بافتی مشابه بافت داخلی رحم شما (آندومتر)، شروع به رشد در خارج از رحم می‌کند. به‌همین‌دلیل، ممکن است تخمدان‌ها (آندومتریوز تخمدان)، لوله‌های فالوپ و بافت پوشاننده لگن را درگیر کند. پزشکان معتقدند که به ندرت بافتی شبیه به آندومتر در خارج از ناحیه‌ای که اندام‌های لگن در آن قرار دارند، پیدا می‌شود.جالب است بدانید که در طی آندومتریوز، بافت خارج شده نیز با هر چرخه قاعدگی ضخیم و دچار تجزیه می‌شود. به‌همین‌دلیل است که خانم‌های مبتلا به این بیماری، خونریزی‌های شدیدی را تجربه می‌کنند. ازآنجایی‌که این بافت خارج رحمی راهی برای خروج از بدن شما ندارد، به دام می‌افتد.

وقتی تخمدان‌ها را درگیر می‌کند، ممکن است کیست‌هایی به نام کیست اندومتریوما یا کیست آندومتریوز ایجاد شوند.

معرفی انواع آندومتریوز

به طور کلی، برحسب محل استقرار سلول‎های آندومتر در خارج از رحم، سه نوع اصلی آندومتریوز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • آندومتریوز صفاقی سطحی: این مورد رایج‌ترین نوع آندومتریوز است که در اثر آن ضایعاتی در صفاق مشاهده می‌شود. صفاق لایه نازکی است که حفره لگن شما را در بر می‌گیرد.
  • آندومتریوما (ضایعه تخمدانی): کیست‌های تیره و پر از مایعی که به کیست‌های شکلاتی معروف هستند. معمولا در عمق تخمدان‌های شما ایجاد می‌شوند و به روش‌های درمانی خیلی خوب پاسخ نمی‌دهند. در نتیجه می‌توانند به بافت‌های سالم تخمدان نیز آسیب برسانند. در مطلبی با عنوان کیست آندومتریوما نی نی سایت به نکات جالبی در این زمینه اشاره شده است.
  • آندومتریوز صفاقی عمیق: این نوع آندومتریوز در زیر صفاق رشد می‌کند و می‌تواند علاوه بر اندومتریوز رحم اندام‎‌های نزدیک به رحم مانند روده یا مثانه را درگیر کند. حدود ۱ تا ۵ درصد از زنان مبتلا به آندومتریوز، این مورد را تجربه می‌کنند.
  • بهتر است بدانید که از نظر پزشکان، شدت درد شما ممکن است شاخص قابل اعتمادی برای بررسی وضعیت شما نباشد زیرا ممکن است اندومتریوز خفیف همراه با درد شدید را تجربه کنید یا ممکن است اندومتریوز پیشرفته با درد کم یا بدون درد داشته باشید.اندومتریوز دارای چهار مرحله حداقلی، خفیف، در حد متوسط و شدید است. عوامل مختلفی مانند محل درگیری، تعداد، اندازه و عمق کاشت سلول‌های آندومتر می توانند باعث بروز یکی از این مراحل شوند.
  • در اندومتریوز حداقلی، ضایعات یا زخم‌های کوچک و کاشت‌های سطحی آندومتر روی تخمدان شما وجود دارند. همچنین ممکن است التهاب در حفره لگن یا اطراف آن دیده شود.آندومتریوز خفیف شامل ضایعات سبک و کاشت‌های سطحی آندومتر روی تخمدان و پوشش لگن است.در اندومتریوز متوسط کاشت‌های عمیق آندومتر بر روی تخمدان و لگن مشاهده می‌شود. حتی ممکن است ضایعات بیشتری نیز وجود داشته باشند.شدیدترین مرحله آندومتریوز شامل کاشت‌های عمیق بر روی لگن و تخمدان‌ها است. البته ممکن است ضایعاتی در لوله‌های فالوپ و روده شما نیز وجود داشته باشند.
بخوانید
جراحی لثه چیست؟ + معرفی انواع مختلف جراحی لثه + جراحی لثه برای چه کسانی تجویز می شود و روند درمانی آن چگونه است؟

علائم آندومتریوز چیست؟

علائم آندومتریوز متفاوت است. برخی از زنان علائم خفیف را تجربه می کنند، اما در بعضی دیگر علائم متوسط ​​تا شدید وجود دارد. شدت درد درجه و مرحله بیماری را نشان نمی دهد. ممکن است نوع خفیفی از بیماری داشته باشید اما درد شدیدی را تجربه کنید یا برعکس.

درد لگن شایعترین علامت آندومتریوز است. همچنین ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • قاعدگی های دردناک
  • درد در قسمت تحتانی شکم قبل و هنگام قاعدگی
  • گرفتگی عضلات یک یا دو هفته در نزدیکی قاعدگی
  • خونریزی شدید قاعدگی یا خونریزی بین پریودی
  • ناباروری
  • درد پس از مقاربت جنسی
  • ناراحتی ناشی از حرکات روده
  • کمردردی که ممکن است در هر زمان از چرخه قاعدگی رخ دهد
    • همچنین ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله آندومتریوز چیست؟ مراجعه کنید.
  • منبع: مجله پزشکی سلامت

پیشنهاد ما به شما

چگونه یک خمیر دندان خوب برای دندان‌هایمان بخریم؟ + معرفی ۸ نکته که برای انتخاب یک خمیر دندان خوب در 2024 که باید بدانید

تقریبا همه افراد جامعه میخوان که یک لبخند سفید، درخشان و خیره کننده داشته باشن. …

دیدگاهتان را بنویسید