بیماریهای قلب و دندان

ارتباط بیماری‌های قلبی و سلامت دندان چیست؟

رعایت بهداشت دهان و دندان باعث افزایش عمر دندان‌ ها شده و از پوسیدگی آن‌ جلوگیری می‌ کند. البته حتماً شما به اندازه کافی در این باره اطلاعات دارید و می‌ دانید بهترین روش برای پیشگیری از مشکلات دندان و لثه، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است. هزینه خدمات دندانپزشکی بسیار بالاست. پوسیدگی دندان‌ یکی از رایج‌ ترین بیماری‌ هایی است که انسان‌ در طول زمان به آن مبتلا می‌ شوند. این مشکل علاوه بر اینکه همراه با درد است، ظاهر زیبای دندان را نیز از بین می‌ برد.  از سوی دیگر بسیاری اوقات پوسیدگی دندان یا عفونت لثه باعث بروز مشکلاتی در قلب و عروق می‌ شوند. از آنجایی که قلب عضو بسیاری حساسی است می‌ خواهیم با بررسی ارتباط ناراحتی‌ های قلبی و دندان، اطلاعات جامعی به شما ارائه دهیم تا با جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ ها سلامت قلب خود را نیز حفظ کنید. آیا میدانید پست دندان چیست؟

پوسیدگی دندان و بیماری‌ های قلبی

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه شامل چندین نقطه کوچک سطحی است که کم کم رشد می‌ کنند و عمیق‌ تر می‌ شوند. معمولاً افرادی که به درستی و به میزان کافی مسواک نمی‌ زنند، شاهد پوسیدگی دندان‌ های خود هستند و متاسفانه بسیاری از آنها درباره درمان پوسیدگی دندان سهل انگاری می‌ کنند. واقعیت این است که درمان پوسیدگی در مراحل اولیه باعث حفظ بیشتر دندان و پرداخت هزینه کمتر می‌ شود. به هر حال وقتی دندان پوسیده به حال خود رها شود، پس از مدتی باید انتظار پوسیدگی وسیع‌ تر و عمیق‌ تری داشته باشیم. وقتی باکتری‌ های عامل پوسیدگی، مینا و عاج دندان را از بین بردند و به اتاق پالپ رسیدند، فرد درد شدیدی احساس خواهد کرد.

بخوانید
کی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟ + چند وقت یک بار به دندانپزشک مراجعه کنیم؟ + بررسی علائم مهم برای مراجعه به دندانپزشک و چکاب دوره‌ای دندان‌ها

اتاق پالپ، بافت نرم دندان است که شامل تعداد زیادی رگ خونی و عصبی می‌ باشد. بدیهی است که وجود عفونت در این بخش علاوه بر درد، عوارض دیگری هم به همراه دارد. یکی از عوارض عفونت‌ های دندانی، ایجاد یا تشدید بیماری‌ های قلبی است. تعدادی از بیماری‌ های قلبی و عروقی که به نوعی با پوسیدگی دندان مرتبط هستند در ادامه مشاهده می‌کنید.

بیماری‌‌ سندروم حاد عروق کرونر

پوسیدگی وقتی به اتاق پالپ دندان برسد، باعث عفونت شده و پس از آن باکتری‌ ها به ریشه دندان راه پیدا می‌ کنند. گفتیم که اتاق پالپ شامل تعداد زیادی رگ خونی و رشته عصبی است که با وجود عفونت دچار التهاب می‌ شوند. از آنجایی که بدن برای دفاع از خود با عفونت مبارزه می‌ کند، التهابات شدیدی در قسمت ریشه دندان مشاهده می‌ گردد. اگر عفونت و التهاب در اتاق پالپ شدید باشد، ممکن است باکتری‌ ها و عوامل عفونی از طریق رگهای خونی به سمت قلب و عروق اطراف آن هدایت شوند. بیماری سندروم حاد عروق کرونر از دسته بیماری‌ هایی است که عامل آن می‌ تواند پوسیدگی و عفونت دندان باشد.

بررسی جامع وضعیت مسکن در سال 1402

بیماری فشار خون و تنگی شریان‌ های قلب

اگر باکتری‌ ها و میکروب‌ های موجود در ریشه دندان از طریق رگهای خونی به قلب و عروق اطراف آن راه پیدا کنند، دیواره‌ های شریان‌ های قلبی را تخریب می‌ کنند. این تخریب در مدت کوتاهی باعث بروز گرفتگی رگ‌ های قلبی و سکته می‌ شود. همچنین باکتری‌ های عامل پوسیدگی از طریق رگها به تمام بدن انتقال پیدا می‌ کنند و دیواره رگ را از بین می‌ برند. همین مساله باعث افزایش فشار خون بوده و همان‌طور که می‌ دانید فشار خون تهدید جدی برای قلب به حساب می‌ آید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دندانساز را مطالعه کنید.

اندوکاردیت

باکتری‌ ها و عوامل میکروبی که در پوسیدگی دندان وجود دارند، اگر به اتاق پالپ برسند از طریق رگهای خونی به سمت قلب می‌ روند و می‌ توانند در آنجا باعث بیماری خطرناک اندوکاردیت شوند. اندوکاردیت بیماری با عامل باکتریایی است که در آن تمام سطح داخلی قلب از عفونت پوشیده می‌ شود. این بیماری در صورت عدم درمان سریع، باعث مرگ می‌ گردد.

معیارهای اصلی تعیین قیمت ایمپلنت دندان در مشهد + مزایا و عوارض آن

آیا درد دندان با سکته قلبی ارتباط دارد؟

در بسیاری از موارد که سکته قلبی اتفاق می‌ افتد، پیش از سکته فرد احساس درد شدیدی در فک پایینی خود دارد که این تجربه شبیه دندان‌ درد است. توجه داشته باشید که این مورد ربطی به پوسیدگی دندان ندارد و تنها در پاره‌ ای موارد نشانه سکته است. اگر فرد دندان ندارد و با این حال در فک پایینی احساس درد شدیدی می‌ کند، او را سریعاً به اورژانس انتقال دهید. می‌ توان گفت درد فک پایینی بدون عامل دندانی یکی از نشانه‌ های مهم سکته قلبی می‌ باشد. بیشتر بخوانید: اجزای تشکیل دهنده دندان

آیا مسواک زدن از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می‌کند؟

تحقیقات و آمار ثابت کرده‌ اند که هر چقدر میزان بهداشت دهان و دندان بالا‌تر باشد، ابتلا به بیماری‌ های قلبی کاهش پیدا می‌ کند. به عبارتی با حفظ بهداشت دهان و دندان به خوبی می‌ توانید از بیماری‌ های قلبی جلوگیری کنید و حداقل یکی از عوامل مخرب را از بین ببرید. سعی کنید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید. اگر از نظر ژنتیکی دندان‌ های خوبی داشته باشید، با مسواک زدن می‌ توانید آن‌ها را حتی تا سنین سالمندی نیز حفظ کنید. اگر جنس دندان‌ های شما بنابر دلایل مختلف، چندان مستحکم نیست و با وجود مسواک زدن، پوسیدگی دارد؛ حتماً در اسرع وقت برای درمان پوسیدگی‌ ها اقدام کنید. لازم است هر ۶ ماه یکبار برای چکاپ به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نموده و اطمینان بیشتری از سلامت دندان‌ های خود داشته باشید. درباره شماره گذاری دندان ها بیشتر بدانید.

ارتباط بیماریهای قلب و دندان

ارتباط پوسیدگی دندان با بیماری‌ های دیگر

پوسیدگی دندان علاوه بر افزایش ابتلا به بیماری‌ های قلبی، می‌تواند عامل مهمی در ابتلا به بیماری‌ های خطرناک یا مزمن دیگر هم باشد. تعدادی از بیماری‌ های مرتبط با پوسیدگی دندان که بر سلامت قلب نیز اثرگذارند، را در ادامه بخوانید. مقاله نایت گارد دندان را مطالعه کنید.

بخوانید
دندانسازی چیست ؟ آیا دندانسازی راه حلی به صرفه برای ترمیم دندان کی باشد؟ + معرفی انواع خدمات دندانسازی و پروتز دندان

چاقی

اگر تعداد دندان‌ ها کمتر از ۲۱ عدد باشد، باعث می‌ شود غذا به خوبی جویده نشده و به این ترتیب عمل هضم و جذب به درستی صورت نگیرد. از طرفی فردی که دندان‌ ندارد، به غذا‌های نرم جذب می‌ شود که معمولاً چنین غذا‌هایی چرب‌تر و ناسالم‌تر هستند. برای مثال فست فود‌ها و نوشیدنی‌ های شیرین جزو خوراکی‌ هایی می‌ باشد که باعث چاقی می‌ شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ایمپلنت با لیزر را بخوانید. همچنین اگر فرد دارای دندان‌ های پوسیده باشد که هنگام گاز گرفتن و جویدن غذا دردناک شوند، نیز موارد مشابهی اتفاق افتاده و کم کم باعث چاقی مفرط می‌ گردد. چاقی یکی از عوامل مهم برای ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌باشد.

دیابت

دیابت و پوسیدگی دندان ارتباط مهمی با هم دارند و گاهی از هم ناشی می‌ شوند. ممکن است پوسیدگی دندان کم کم باعث عفونت در ریشه شده و وقتی عفونت به خون راه پیدا کند، تاثیر مهمی بر کنترل قند خون دارد و در صورت ادامه همین وضعیت، امکان ابتلا به دیابت افزایش پیدا می کند. همچنین دیابت می‌ تواند باعث بروز بیماری‌ های مختلف لثه و دندان باشد. آیا اطلاعات درباره امپول دندانپزشکی دارید؟

جرم گیری دندان چیست؟ مراحل + مراقبت‌های بعد از آن

زوال عقل

هنوز تحقیقات دقیقی درباره ارتباط پوسیدگی دندان و بیماری‌ های زوال عقل مانند آلزایمر انجام نشده است ولی آمار نشان می‌ دهد که بیش از نیمی از مبتلایان به آلزایمر به نوعی بیماری باکتریایی در دهان و لثه دچار هستند. همچنین افرادی که دچار بیماری‌ های زوال عقل هستند، معمولاً از پوسیدگی‌ های مزمن دندان رنج می‌ برده‌اند. درباره انواع بی حسی دندانپزشکی بیشتر بدانید.

بیماری‌ های تنفسی

واضح است که باکتری‌ های عامل پوسیدگی دندان تا زمانی که درمان انجام نشود، در دهان باقی می‌ مانند. در شخصی که مبتلا به پوسیدگی دندان است با هر دم تعداد زیادی باکتری و میکروب همراه با هوا وارد ریه‌ ها می‌ شود. ممکن است در مواردی این باکتری ها در ریه تکثیر شوند و بیماری‌ های نادر تنفسی ایجاد کنند. افرادی که دچار آسم یا نارسایی ریه هستند، باید بیش از بقیه برای حفظ بهداشت دهان و دندان تلاش کنند. همچنین سالمندانی که از عفونت ریه رنج می‌ برند، باید در دوره‌ های متناوب برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه کنند.

بخوانید
آمالکپ چیست و ابزار دندانپزشکی را از کجا خریداری کنیم؟

در این مطلب به طور ویژه به ارتباط ناراحتی‌ های قلبی و پوسیدگی دندان پرداختیم. همان‌ طور که متوجه شدید با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌ توانید به راحتی بهداشت دهان را حفظ کرده و به میزان قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌ های قلبی و بیماری‌ های خطرناک دیگر جلوگیری کنید. در صورتی که پوسیدگی‌ های سطحی در دندان مشاهده کردید، برای درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. همچنین اگر عفونت دندان شما به عصب رسیده است، در اسرع وقت آن را درمان کنید زیرا ممکن است عفونت به تمام بدن شما انتقال پیدا کند.

پیشنهاد ما به شما

دندانپزشکی کودکان

همه چیز درباره دندانپزشکی کودکان + معرفی بهترین دندانپزشکان اطفال سنندج

ما در دندانپزشکی برای اینکه درمان ها به صورت تخصصی صورت بگیرد چندین شاخه تخصصی …