پوسیدگی دندان و انواع آن

دندان‌ها بعنوان همراهان همیشگی زندگی روزمره‌ما در معرض آسیب‌های تدریجی قرار دارند. شما چقدر به دندان‌هایتان و سلامت آن‌ها اهمیت می‌دهید؟ تا بحال با پوسیدگی دندان مواجه شده‌اید؟ اگر میخواهید همه چیز را در مورد پوسیدگی دندان و درمان‌ها آن بدانید این مطلب را دنبال کنید.

پوسیدگی دندان

در یک تعریف کلی، پوسیدگی در واقع عفونت بافت سخت بدن می باشد. به طور مثال وقتی ما عفونت را در لوزه ها به صورت تورم و قرمزی داریم با دارو برطرف می شود ولی وقتی از عفونت بافت سخت بدن صحبت می کنیم یعنی این عفونت بافت محکم و سختی مانند مینا یا عاج را از بین می برد و اتفاقی غیر قابل برگشت رخ می دهد. بنابراین پوسیدگی دندان غیر قابل برگشت است و نیاز است در این صورت به کمک مواد دیگر دندان را ترمیم کنیم.

ساختار دندان ها

ساختار دندان متشکل از بخش های زیر می باشد:

• لایه اول مینا است که قوی ترین ماده دندان می باشد و حدود 98 درصد آن از مواد معدنی تشکیل شده است. تخریب مینای دندان بسیار کند است.
  • لایه بعدی عاج دندان است که پس از تخریب مینای دندان، عاج دچار تخریب می شود. سرعت تخریب آن بسیار بیشتر از مینای دندان است چون ساختار معدنی آن در حدود 70 درصد و کمتر از مینا است واصطلاحا گفته می شود در اثر پوسیدگی حالت منشوری پیدا می کند.

محل‌های شایع پوسیدگی دندان

لازم است بدانید که پوسیدگی دندان تمامی سطح دندان را در بر نمی گیرد. لازم به ذکر است که برخی از نواحی سطح دندان به دلیل وضیت خاص به این مشکل مبتلا می شود.

شیارهای سطح جونده

سطح جونده دندان های آسیا دارای شیارهای باریک و عمیقی هستند. این شیار ها برای رشد و زندگی میکروب ها محیط مناسبی محسوب می شوند. به همین خاطر دندان ها از این محل دچار پوسیدگی می گردند. این اتفاق بیشتر در مورد دندان های آسیا رخ می دهد.

ناحیه اتصال دندان با لثه

احتمال تجمع میکروب ها در این ناحیه زیاد است و اغلب بیماری های لثه به همین خاطر به وجود می آید.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان‌ها همیشه مجموعه واضح و بارزی از علائم و نشانه ها را نشان نمی دهد . در بسیاری از موارد ، ممکن است یک فرد به مدت چند سال متوجه پوسیدگی‌های دندانی نشود. با این حال ، با بدتر شدن پوسیدگی، علائم نیز اغلب بروز می کنند.

علائم و نشانه های پوسیدگی عبارتند از:

• بروز درد ناشی از آسیب رسیدن به ریشه ، تاج و یا داخل دندان‌ها
  • سیاه یا صورتی شدن دندان‌ها
  • تورم و قرمزی لثه ها
  • فاصله غیر عادی در بین دندان‌ها
  • دندان‌هایی که به راحتی شکسته و ورقه ورقه می شوند
  • سوراخ هایی حفره مانند حفره در دندان‌ها

عوارض ناشی از پوسیدگی دندان

• کج شدن دندان‌ها
  • سستی و تغییر رنگ دندان‌ها
  • شکستگی دندان‌ها
  • سوراخ های حفره مانند
  • افتادن دندان‌ها
  • پس رفتگی ریشه

پیشگیری از آغاز یا گسترش پوسیدگی دندان

• مسواک زدن به صورت روزانه: استفاده از مسواک روزی 2 بار به مدت 2 دقیقه ضروری است.
  • استفاده از نخ دندان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در سطوح طرفی و بین دندانی به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر است.
  • کاهش مصرف بیش از حد شیرینی جات و مواد قندی و اسیدی
پیشگیری از پوسیدگی دندان
  • چکاپ دندان ها توسط دندان دندان پزشک به صورت منظم
  • استفاده از خمیر دندان مناسب که حاوی فلوراید باشد، می تواند مانع از گسترش پوسیدگی دندان شود.
  • استفاده از دهان شویه ها موجب کاهش اسیدیته داخل دهان و تقویت مینای دندان می شود.
  • درمان مشکلات و بیماری های مرتبط با پوسیدگی دندان
  • عدم مصرف داروهای خاص که موجب آسیب دندان می شوند.

درمان‌ها

نوع درمانی که برای پوسیدگی دندان توصیه می شود به این بستگی دارد که چه بخشی از دندان‌ها آسیب دیده است و میزان آسیب چقدر است.

درمان پوسیدگی دندان‌ها بر روی حفظ و نگهداری قسمت های باقی مانده یک دندان که شروع به از دست رفتن کرده اند، متمرکز است . این کار معمولا شامل برداشتن قسمت های آسیب دیده به منظور پیشگیری از آسیب بیشتر به دندان‌ها است.

پر کردن دندان

هنگامی که پوسیدگی دندان خیلی گسترش پیدا نکرده باشد، دندان پزشکان از روش استاندارد برای درمان خرابی دندان استفاده می کنند. یکی از این روش ها پرکردن است. نحوه انجام این روش به این صورت است که دندان پزشکان ابتدا بخشی از دندان را که پوسیده شده است را با مته بر می دارند و یک ماده ترمیمی مانند آلیاژ نقره، طلا یا سرامیک جایگزین می کنند.

روکش

اگر سطح باقیمانده از دندان بر اثر گسترش پوسیدگی محدود شده باشد، می توان از روش روکش استفاده کرد. در صورت استفاده از این روش ابتدا ناحیه پوسیده یا ضعیف شده برداشته و بر روی سطح باقیمانده دندان روکش قرار می گیرد. جنس این روکش ها اغلب از طلا، سرامیک یا سرامیک متصل به فلز است.

عصب کشی

در صورت از بین رفتن عصب یا مغز دندان بر اثر پوسیدگی می توان از روش عصب کشی استفاده کرد. نحوه انجام این روش به گونه ای است که اعصاب، رگ های خونی و بافت ها با قسمت های پوسیده برداشته می شوند. سپس دندانپزشکان ریشه ها را با یک ماده مسدود کننده پر می کنند. با توجه به تشخیص پزشک و خواست بیمار می توان بر روی دندان روکش قرار داد.

کشیدن دندان

اگر میزان گسترش و شدت پوسیدگی دندان زیاد باشد با توجه به تشخیص پزشک، بیمار مجبور به کشیدن آن می شود. در صورت کشیدن دندان می توان از روش های جایگزینی مانند بریج، ایمپلنت یا دندان مصنوعی استفاده کرد.

حرف آخر

پوسیدگی دندانی ممکن است برای دندان‌های کودکان عادی باشد ، اما در بزرگسالان این مساله معمولا نشانه ای از آسیب رسیدن به دندان‌ها باشد که می‌تواند باعث آسیب طولانی مدت و حتی از دست دادن دندان‌ها شود.

تمیز کردن و معاینه منظم توسط دندانپزشک، بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی است. احتمال دارد که دندانپزشکان، اولین نشانه ها و علائم پوسیدگی را تشخیص دهند و از بدتر شدن آن با درمان مناسب جلوگیری به عمل آورند.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید: